,
Wintersemester 2024/25
Bachelorstudium Primarstufe
Verbundstudium Lehramt Nord Ost in Kooperation mit der Universität Wien
Hochschullehrgang Mentoring
Dissertation (2024): Determining motives, experiences, and challenges among special contract teachers in relation to their professional practice and their teaching studies
Keywords: teacher education, special contract teachers, teacher shortage, career entry, mentoring, practical training, school culture
Masterarbeit (2017): Eine Design-Based-Research-Studie über die Gestaltung und den Einsatz von Lehr-Lernvideos in der Ernährungs- und Verbraucherbildung an Neuen Mittelschulen
Schlüsselwörter: ELearning, Lehr-Lernvideos, Design-Based-Research, Ernährungs- und Verbraucherbildung
Diplomarbeit (2004): Gefangen in der Spirale des Konsums – Eine Bestandsaufnahme aus ethischer Sicht
Monographie
Wukowitsch, M. (2024). Special Contract Teachers in the Tension between Professional Practice and Teaching Studies. Multidisciplinary Academic Publishing, MAP.
Papers
Gratzer, V., & Wukowitsch, M. (2023). Gesundheitsfördernde Lernsettings für Kinder mit erhöhtem Förderbedarf denken. Haushalt in Bildung & Forschung, 12(4).
Wukowitsch M. (2022). MOTIVES, EXPERIENCES AND CHALLENGES OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS REGARDING TO THEIR WORK AS SPECIAL CONTRACT TEACHERS IN AUSTRIA. International Scientific Conference for Doctoral Students and Early Stage Researchers for Educational & Communication Sciences, 25-42.
Gratzer, V., & Wukowitsch, M. (2022). Salutogene Begabungsförderung: Maßnahmen, Schnittstellen und Limitationen. Haushalt in Bildung & Forschung, 11(4).
Wukowitsch M. (2021). HOW THE CAREER ENTRY OF TEACHERS IS INFLUENCED BY SCHOOL CULTURE. International Scientific Conference for Doctoral Students and Early Stage Researchers for Educational & & Communication Sciences, 105-125.
Wukowitsch, M., & Geyer-Hayden, B. (2019). Design Criteria for Instructional Videos. Journal of Education and Humanities, S. 49-63.
Wukowitsch, M. (2018). Lehr-Lernvideos im Fokus der Ernährungs- und Verbraucherbildung. (C. Friedrich, G. Mayer-Frühwirth, R. Potzmann, W. Greiler, & R. Petz, Hrsg.) Forschungsperspektiven 10, S. 267-281.
Submisson Dezember 2024:
Wukowitsch, M. & Grasser, V. (2024). Unterrichtsentwicklung im Kontext von Classroom Management: Eine partizipative Erhebung mit Photovoice. Forschungsperspektive 13 (4).
Poster
Gratzer, V., & Wukowitsch, M. (2024). Gesundheitsfördernde Lernsettings für Kinder mit erhöhtem Förderbedarf denken. Eingereicht für den ÖFEB Kongress 2024 zum Forschungsschwerpunkt “Diversität diskursiv” (Publikumspreis).
Gratzer, V., & Wukowitsch, M. (2022). Salutogene Begabungsförderung. Schnittstellen, Maßnahmen und Limitationen. Eingereicht für den 11. Internationalen ÖZBF-Kongress 2022 zum Forschungsschwerpunkt „Begabung verändert – Förderliche Lernwelten erforschen, gestalten und implementieren“.
Grafl, J., Pinterits, C. & Wukowitsch, M. (2017). Wissen 2.0 bei Linauer und Wagner. Konzeption einer Wissensdatenbank für ein KMU. Fachhochschule Burgenland.
Sammelband
Wukowitsch, M. (2021). Unterrichtsqualität. Sich interessiert mit dem Umfeld seiner Schülerinnen und Schüler auseinandersetzen. (K. Schlegel-Mathies, & C. Wespi, Eds.) Wirksamer Unterricht für Lebensführung, S. 215-225.
Lernmaterial
Ernährung, T. N. (2018). Referenzrahmen für die Ernährungs- und Verbraucher_innenbildung Austria – EVA. Handreichung zur überarbeiteten Neuauflage – Poster 2015. Linz
Unterrichtsprinzipien- und Techniken. Cyber-Kids-Multiplikatorenschulung des Bundesministeriums für Inneres. (Oktober 2022, Großgmain, Salzburg).
Experiences of primary school students in the context of their work as special contract teachers. 5th International Scientific Conference for Doctoral Students for Educational & Communication Sciences. (19. Mai 2022, University of Applied Sciences, Eisenstadt)
Challenges in the career entry phase of teachers. 4th International Scientific Conference for Doctoral Students for Educational & Communication Sciences. (6. Mai 2021, University of Applied Sciences, Eisenstadt)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Institute