,
WS 2023/24
Bachelorstudium Primarstufe:
Masterstudium (IP -K):
Diverse WIENGS Fortbildungen und Veranstaltungen
Seit 2022: Doktorat Studium, Universität Wien
2013: Kirchliche Pädagogische Hochschule Wien / Krems (BEd.)
2012: UMIT Private Universität für Gesundheitswissenschaften, medizinische Informatik und Technik, Tirol. Schwerpunkt: Management von Gesundheitseinrichtungen und sonstigen Non Profit Organisationen (Mag.hum)
2006: Lehramt Sonderschule, Pädagogische Akademie der Erzdiözese Wien (Dipl. Päd.)
Seit 9/2023: Leitung des Arbeitsbereichs Gesundheitsförderung der Pädagogischen Hochschule Wien / I:SLP
9/2021 – 9/2023 Leitung des Gesundheitsförderungszentrum
9/2020 – 9/2023: Dienstzuteilung an der Pädagogischen Hochschule Wien / Institut für übergreifende Bildungsschwerpunkte
9/2016: Mitverwendung an der Pädagogischen Hochschule Wien
9/2013: FIDS Paulusgasse (Basale Förderklassen, SEF Klassen)
9/2007 – 9/2013: KMS Stromstraße (Integrationsklasse)
Gratzer, V & Wukowitsch, M. (2024). Unterrichtsentwicklung im Kontext von Classroom Management: Eine partizipative Erhebung mit Photovoice. In: Haushalt in Bildung & Forschung. Heft 4 /2024
Gratzer, V & Wukowitsch, M. (2023). Gesundheitsfördernde Lernsettings für Schülerinnen und Schüler mit erhöhtem Förderbedarf denken. In: Haushalt in Bildung & Forschung. Heft 4 /2023.
Gratzer, V & Wukowitsch, M. (2022). Salutogene Begabungsförderung. Schnittstellen, Maßnahmen, Limitationen. In: Haushalt in Bildung & Forschung. Heft 4 /2022.
Drexler, E. Gratzer, V & Rudloff, C. (2022). Sustainability in teacher training University College of teacher education Vienna. University of Warmia and Mazury (Hrsg.) International Scientific and Participal Conference: Communication as a factor of transperence of social interaction: Psychological, Historical, Legal, Economic and Political dimensions. Elka branch. Poland
Drexler, E & Gratzer, V. (2021). Salutogenetische Ansätze in der Ausbildung an der Pädagogischen Hochschule Wien. In: Sammelband der Materialien der IV. internationalen wissenschaftlichen Konferenz: „The development of professional teacher´s skills in conditions of new sociocultural reality“. Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Ukraine
Gratzer, V & Krottenauer, G. (2022). „Service-Learning“ – Salutogen Studieren an der PH Wien. Journal für Elementar- Und Primarbildung, 1(1), 150–155. Abgerufen von https://jep.phwien.ac.at/index.php/JEP/article/view/36
Gratzer, V & Kapeller, G. (2021). Gestärkt durch die PH in den Beruf?! Belastungsbewältigung in der Berufseinstiegsphase nach dem Schwerpunkt Science & Health. In: Friedrich, C. Knecht, H. Petz, R. Potzmann, R. Riegler, P. Süss – Stepancik, E. (Hrsg.), Forschungsperspektiven der Pädagogischen Hochschule Wien, Band 13. LIT – Verlag. Wien
Gratzer, V & Wukowitsch, M. (2024). Gesundheitsfördernde Lernsettings für Kinder mit erhöhtem Förderbedarf denken. ÖFEB Kongress. Pädagogische Hochschule Wien.
Gratzer, V. (2024). Gesund.inklusive.Schule: Salutogene Lernumgebungen im inklusiven Schulsetting der Sek. 1 partizipativ gestalten. IFO Tagung. Graz
Gratzer, V & Wukowitsch, M. (2022). Salutogene Begabungsförderung. Schnittstellen, Maßnahmen, Limitationen. Poster. 11. Internationale ÖZBF – Kongress 2022 zum Forschungsschwerpunkt „Begabung verändert – Förderliche Lernwelten erforschen, gestalten und implementieren“
Thema: Sustainability in teacher training University college of teacher education Vienna. International Scientific and Participal Conference: Communication as a factor of transperence of social interaction: Psychological, Historical, Legal, Economic and Political dimensions. Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Ukraine (28.4.2022)
Thema: Gesundheitsförderung an der PH Wien, Erasmus+. IV Internationale wissenschaftliche Konferenz: “The development of professional teacher´s skills in conditions of new sociocultural reality”. Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Ukraine. (15.4.2021 – 16.4.2021)
Thema: Salutogenesis and workplace health promotion at PH Wien. Internationale BASS Konferenz. Ternopil Regional Communal Institute of Postgraduate Pedagogical Education. Ukraine (13.5. – 16.5. 2021)
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Institute